Tatuatorstwo, czyli zainwestuj w salon tatuażu
Wśród technologii wspierających biznes pojawia się wiele skrótów z języka angielskiego, które potrafią przy pierwszym spotkaniu wprawić w zakłopotanie. W tym artykule omówimy i wyjaśnimy pokrótce jeden z nich – tytułowy CRM. Co oznacza i kogo zainteresuje?
CRM to skrót od angielskiego sformułowania customer relationship management i oznacza zarządzanie relacjami z klientami. Obecnie realizuje się je poprzez systemy informatyczne CRM, które ułatwiają tworzenie i późniejsze zarządzanie tymi relacjami.
CRM działa na styku sprzedaży, marketingu i posprzedażowej obsługi klienta. Głównym założeniem takiego systemu jest stworzenie bazy danych wszystkich klientów, zawierającej (oprócz tak oczywistych rzeczy, jak dane kontaktowe) informacje o transakcjach, preferencjach i wszystkich kontaktach z danym konsumentem. Dzięki temu pracownicy mają wgląd w całą historię relacji firma-klient i mogą podchodzić do danego odbiorcy w sposób bardziej zindywidualizowany.
Sztandarowym przykładem jest tu dział marketingu. Na podstawie wiedzy o poprzednich zakupach klienta oraz dodatkowych informacji uzyskanych w kontaktach z nim można lepiej i łatwiej przewidywać jego przyszłe potrzeby i w odpowiednim momencie zaproponować przygotowaną dla niego ofertę, stworzyć jego profil zakupowy. Nie oznacza to jednak, że system CRM to rozwiązanie czysto marketingowe. Równie ważne jest całościowe zadowolenie z relacji z firmą, które sprawia, że klient jest bardziej skory do następnego zakupu i do polecenia usługi swoim znajomym.
Nie do przecenienia jest wpływ, jaki ma na to dział obsługi klienta. Dzięki informatycznemu systemowi CRM łatwo jest śledzić historię kontaktów z pracownikami i planować następne. Pozwala to uniknąć krępującej i często denerwującej klientów sytuacji, kiedy przy drugim lub kolejnym kontakcie z działem obsługi trafiają na innego pracownika niż ten, z którym rozmawiali wcześniej, i muszą swoją sprawę wyłuszczać od nowa. System zarządzania relacją sprawia, że każdy pracownik ma natychmiastowy wgląd w to, co współpracownicy już ustalili z danym klientem. W ten sposób budowana jest więź, klient czuje, że jest traktowany indywidualnie, przez co wzrasta jego lojalność.
Systemy CRM to także niezastąpione narzędzia analityczne. Wszystkie zgromadzone dane można poddawać różnego rodzaju analizom statystycznym i wysnuwać wnioski – zarówno co do konkretnych grup klientów (połączonych ze względu na wspólne profile sprzedażowe), produktów i ofert (planowanie promocji, pakietów sprzedażowych) lub pracowników zajmujących się kontaktem z kontrahentem (przypisywanie klientów pracownikom, którzy mają z nimi najlepszy kontakt).
Przydatność programów tego rodzaju rośnie wykładniczo ze wzrostem obsługiwanej liczby klientów. W dużych firmach, które mają dziesiątki i setki klientów, takie rozwiązanie, w dodatku pozwalające zautomatyzować wiele czynności, staje się nieodzowne do utrzymywania kontroli nad bazą danych klientów i nawiązywania jednostkowych relacji. Zatem to menedżerowie i właściciele takich podmiotów będą najbardziej zainteresowani wdrożeniem systemu CRM. Jednak niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa warto zapoznać się z ofertą takich aplikacji i rozważyć korzyści z nich płynące. Inwestycja może się szybko zwrócić w postaci lojalnych klientów i ich większych zakupów.