Kaizen jest nowoczesną koncepcją zarządzania. Oznacza nieustanne doskonalenie, które obejmuje wszystkich: kierownictwo, menedżerów, współpracowników i pracowników. Strategia Kaizen związana jest z japońskim stylem zarządzania. Opiera się na stałym wprowadzaniu ulepszeń na wszystkich obszarach działalności organizacji i na każdym stanowisku pracy.
Wartości Kaizen
- „przykład idzie z góry, siła działa z dołu”, wszyscy zaangażowani są w proces produkcyjny
- w momencie problemu idź do miejsca, gdzie problem zaistniał, zbadaj, zastosuj rozwiązanie zastępcze, wprowadź ulepszenie proces
- eliminuj marnotrawstwo w produkcji, magazynowaniu, minimalizuj czas wykonania danej czynności w pracy
- systematyka i standaryzacja i uproszczenie procesów produkcji i strategii zarządzania
- racjonalne gospodarowanie zasobami
- redukcja dokumentacji i dobra komunikacja
Według koncepcji Kaizen małymi krokami w długim czasie osiąga się trwały sukces. Niezbędne do tego jest zaangażowanie wszystkich pracowników i kierownictwa oraz motywująca atmosfera w pracy.