Bycie szefem nie jest proste. Funkcja ta wymaga zdolności menedżerskich i interpersonalnych. Szef musi być operatywny i kreatywny. Wykazywać powinien stanowczość i budzić szacunek u podwładnych.
Funkcje szefa
- To przywódca zespołu, który wyznacza zadania i obowiązki. Wytycza cele i kieruje firmą. Powołuje i zwalnia pracowników.
- Jest łącznikiem, utrzymującym dobre relacje z pracownikami i otoczeniem.
- Pełni rolę mediatora, łagodzi konflikty.
- Dba o interesy firmy i pracowników.
- Jest zarządcą, podejmuje decyzje odnośnie budżetu, zasobów i wydatków w firmie.
Style zarządzania
- Styl strukturyzujący, koncentruje się na zadaniach i ich realizacji, skupiony jest na
procedurach i terminowości
- Styl wspierający, wykazuje troskę o współpracowników i dba o dobre relacje w zespole
- Styl demokratyczno-perswazyjny, polega na włączaniu pracownika do zadań przy
zastosowaniu perswazji, co umożliwia realizację projektów
Jasno określone cele firmy przy skutecznym zarządzaniu przynoszą efekty w postaci realizacji zadań i dobrych relacji pracowniczych.